Kompensatorisk pædagogik
Tager udgangspunkt i mangler (bygger på antagelser om barnets fysiske og sociale miljø).
Kritik af kompensatorisk pædagogik
Det kan ikke påvises, at denne pædagogik har virkning på længere sigt. Et andet argument er, at det er et fejlfindingssystem, hvor der er fokus på mangler fremfor kompetencer. Børnene deles op i kompetente >< inkompetente. De standardiserede tests fratager barnets egen erfaringsverden værdi.
Interkulturel pædagogik
Alle børn bør have de bedste muligheder for at lære mest muligt og klare sig godt i såvel uddannelsessystemet som på arbejdsmarkedet. Opmærksomheden er rettet mod at fylde hullerne op. Mere positiv end kompensatorisk pædagogik.
Project Head Start
Et program, der skulle give fattige børn de muligheder for at klare sig i det amerikanske samfund, som man havde indset, at de ikke ville have uden en særlig indsats.
Menneskesynet i den kompensatoriske tilgang og kulturel deprivation
Barnet er et produkt af de omstændigheder (familie og miljø), det er vokset op i. Dette kaldes kulturel deprivation. Den grundlæggende opfattelse er, at eksempelvis tosprogede børn eller børn af forældre med lav social status ikke har mulighed for at leve op til samfundets krav netop grundet disse ydre omstændigheder. Der tages ikke udgangspunkt i det enkelte barn og dets kompetencer.
Assimilationsforståelse
Tilpasning - de tosprogede skal tilpasses det danske samfund.
Det depriverede barn
Det forarmede eller ressourcesvage barn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar