Case
Amir og Heidi er til daglig klassekammerater og arbejder i gruppe sammen. Det er normalvis et meget ligeværdigt forhold de mødes under, men i filmen ser vi de indtager 2 forskellige roller, som "behandler og patient". Heidi skal give Amir NADA behandling, som er øreakupunktur, der skaber balance i nervesystem, hormonsystem og indre organer.
Autoriteterne bliver tydelige og rollefordeling ændres.
Heidi har inden videoen starter, fortalt hvordan behandlingen skal foregå. Denne del kom ikke med på videoen, da situationen var i spil i grupperummet og Kasper impulsivt besluttede at filme det, for at illustrere Goffmans begreber i praksis.
Erving Goffman (1922-1982)
Erving Goffman (1922-1982)
Goffman var sociolog og socialpsykolog og beskæftigede sig især med det fokuserede sociale møde og herunder hverdagslivets samhandlinger, som han analyserede ud fra flere begrebsmetaforer. I dette indlæg vil vi fokusere på teatermetaforen for derigennem at analysere det dramaturgiske perspektiv på de to aktørers ansigt til ansigt-samhandlinger i ovenstående klip. Goffman inddelte den dramaturgiske model i seks begreber: Optræden, hold, områder og områdeadfærd, selvmodsigende roller, kommunikation uden for rollen og kunsten at kontrollere indtryk. Vi vil her have fokus på begreberne optræden, områder og områdeadfærd samt kunsten at kontrollere indtryk.
Optræden
Heidi træder ind i rollen som behandler og bekræfter overfor Amir og de to øvrige tilstedeværende, at hun er professionel og kompetent til at udføre NADA ved at ændre sin stemmeføring til at være autoritær, finde hjælperedskaber i form af nåle frem samt instruere Amir på en faglig og overbevisende måde.
Områder og områdeadfærd
Heidi og Amir skifter fra "backstage" til "frontstage" i det øjeblik, Heidi siger til Amir: "Om lidt fortæller jeg dig, hvad der kommer til at foregå og hvad du skal være opmærksom på, mens du får nålene" (er ikke med i klippet, da dette udspillede sig umiddelbart inden, optagelsens start). Amirs opmærksomhed skærpes mod det Heidi efterfølgende fortæller, og der ses her et tydeligt sceneskifte, idet begge aktører i dette øjeblik påtager sig andre roller.
Kunsten at kontrollere indtryk
Amir sikrer opretholdelsen af Heidis rolle som behandler ved at udvise dramaturgisk loyalitet over for Heidis rolle, og ved at følge hendes instrukser overholder han den dramaturgiske disciplin. Heidi opretholder indtryksstyringen ved hjælp af sin kropsholdning og sin inddragelse af publikum.
Hej Blog
SvarSletDet er da en mega fed spontan og impulsiv optagelse. Man kan tydeligt se, at I føre jeres teori over på praksis.
Desuden synes vi I har en god opstilling på jeres indlæg - det er nemt og overskueligt og det er flot design ;-)
Godt arbejde - vi glæder os allerede til næste indlæg