=> Vi har planlagt en samtale
med et forældrepar (Janni og Heidi). Samtalen handler om deres søn Oskar og hans trivsel og
udvikling i børnehaven.
Vi har overvejet samtalens hensigt, ramme og hvilken info der skal være mundligt og skriftligt.
Mødet er udover de sædvanelige forældresamtaler, hvor pædagogerne Kasper og Amir ønsker en dialog med Oskars mødre om hans udfordringer i forhold til: at blive frustreret og smide med legetøj i kravsituationer og ved afvisninger fra de andre børn til at indgå i leg. Oskar kan blive en del udadreagerende og spytte efter de voksne, særligt mænd, når de forsøger at hjælpe ham.
Vi har løbende haft uformelle samtaler med mødrene i afleveringssituationer (uden Oskar er tilstede) om Oskars adfærd i visse situationer og derfor valgt at indkalde til et formelt samarbejdsmøde.
Info om samtalen
Vi informerer mødrene mundligt ved afhentning af Oskar om, at der vil blive sendt en mail ud med indkaldelse til mødet. I dette brev vil der fremgå en dagsorden samt angivelse af tid, sted og deltagere. Tiden er på forhånd aftalt, så det passer godt ind i forældrenes hverdag. Oskar deltager ikke i mødet.
Vi informerer mødrene mundligt ved afhentning af Oskar om, at der vil blive sendt en mail ud med indkaldelse til mødet. I dette brev vil der fremgå en dagsorden samt angivelse af tid, sted og deltagere. Tiden er på forhånd aftalt, så det passer godt ind i forældrenes hverdag. Oskar deltager ikke i mødet.
Samtalens formål og hensigt for os pædagoger
Hensigten er at give Oskars mødre en indsigt i Oskars uhensigtsmæssige adfærd i visse situationer i børnehaven. Samtidig med, at vi vil prøve at give dem en oplevelse af og forståelse for, at Oskar også er en vellidt dreng i mange positive situationer, både blandt børn og voksne, og de har en dreng der trives i børnehavens struktur og relationer. Samtidig vil vi italesætte de udfordringer, Oskar møder i hverdagen.
Hensigten er at give Oskars mødre en indsigt i Oskars uhensigtsmæssige adfærd i visse situationer i børnehaven. Samtidig med, at vi vil prøve at give dem en oplevelse af og forståelse for, at Oskar også er en vellidt dreng i mange positive situationer, både blandt børn og voksne, og de har en dreng der trives i børnehavens struktur og relationer. Samtidig vil vi italesætte de udfordringer, Oskar møder i hverdagen.
Vi vil desuden være nysgerrige på at vide, hvordan mødrene oplever Oskar derhjemme.
Sted
Mødet vil foregå på børnehavens kontor, da der er et rundt bord, og ingen kommer dermed til at sidde for bordenden.
Tid
Kl.16.00 da det også passer Oskars forældre rigtig godt. Varighed Ca.1 time (står også i mailen).
Mødet vil foregå på børnehavens kontor, da der er et rundt bord, og ingen kommer dermed til at sidde for bordenden.
Tid
Kl.16.00 da det også passer Oskars forældre rigtig godt. Varighed Ca.1 time (står også i mailen).
Servering og stemning
Der vil være en lille bid brød (franskbrød med ost) kaffe, the og småkager samt lidt hygge i form af stearinlys og blomster for at lette den lidt anspændte stemning.
Deltagere
Til mødet deltager Oskars mødre og to fra Oskars stue/børnegruppe Amir (pædagog) & Kasper (kontaktpædagog).
Til mødet deltager Oskars mødre og to fra Oskars stue/børnegruppe Amir (pædagog) & Kasper (kontaktpædagog).
Struktur & Indledning
Vi vil starte med at byde velkommen, tage så godt imod forældrene som muligt. Kontaktpædagogen starter med at fremlægge dagsordenen for mødet. Der vil blive skrevet et referat af mødet.
Vi vil starte med at byde velkommen, tage så godt imod forældrene som muligt. Kontaktpædagogen starter med at fremlægge dagsordenen for mødet. Der vil blive skrevet et referat af mødet.
- Først vil forældrene høre pædagogens indtryk af, hvordan Oskar har det i børnehaven. Hvad han kan og har lært, hvad han har det svært med og hvordan han trives. "Vi fortæller hvordan vi oplever og ser Oskar i børnehaven".
- Derefter vil pædagogen høre forældrenes oplevelse af, hvordan Oskar har det, hvordan han trives, hvad der kan være af problemer og udfordringer i hjemmet. "hvordan oplever I Oskar i hjemmet, oplever I lignende situationer med lege kammerater?"
- På baggrund af dette vil pædagogerne og mødrene sammen drøfte eventuelle udfordringer i hjemmet og i børnehaven.
- Vi vil forsøge at opnå enighed om eventuelle undersøgelser eller tiltag, som skal sættes i værk.
- Mødet afsluttes med en aftale om opfølgning - hvornår og hvordan der skal følges op på og evalueres på tiltag.
Afslutning
Vores egne styrker og udfordringer i den anerkendende kommunikation?
Vores styrker i den anerkendende kommunikation er, at vi er bevidste om vores kropssprog, at være lyttende samt anerkende mødrenes oplevelser af Oskar og fortælle de gode historier om ham fra børnehaven. Desuden vil vi italesætte, at Oskar kan være udfordret, idet han bevæger sig i mange forskellige arenaer (børnehave, hjemmet, danseskole og spejder).
Vores svaghed kunne være, at vi ser personen og ikke problemet som problemet, hvis vi er fyldt op af Oskars adfærd.
Amirs kulturelle baggrund, hvor der er begrænset forståelse for Oskars familiestruktur med to mødre.
Vores udfordring kan ligeledes være, at mødrene ikke ser den samme adfærd i hjemmet og derfor ikke ønsker at bakke op om de nye tiltag i børnehaven.
Indkaldelse/dagsorden
Vores egne styrker og udfordringer i den anerkendende kommunikation?
Vores styrker i den anerkendende kommunikation er, at vi er bevidste om vores kropssprog, at være lyttende samt anerkende mødrenes oplevelser af Oskar og fortælle de gode historier om ham fra børnehaven. Desuden vil vi italesætte, at Oskar kan være udfordret, idet han bevæger sig i mange forskellige arenaer (børnehave, hjemmet, danseskole og spejder).
Vores svaghed kunne være, at vi ser personen og ikke problemet som problemet, hvis vi er fyldt op af Oskars adfærd.
Amirs kulturelle baggrund, hvor der er begrænset forståelse for Oskars familiestruktur med to mødre.
Vores udfordring kan ligeledes være, at mødrene ikke ser den samme adfærd i hjemmet og derfor ikke ønsker at bakke op om de nye tiltag i børnehaven.
Indkaldelse/dagsorden
Et super grundigt og flot struktureret blogindlæg, som berører mange spændende problemstillinger.
SvarSletDen case i går udfra er velformuleret, grundigt forklaret og meget realistisk.
Selve planen over mødet er velovervejet, som for eksempel at i har bestemt jer for at sidde ved et rundt bord for at inkluderer alle i samtalen, samt at der er fokus på at skabe en hyggelig og tryg atmosfære selvom samtalen bærer præg af alvorlige emner.
Det er fedt hvordan i det sidste afsnit går ind og reflekterer over jeres egne styrker og svagheder i situationen, samtidig med at i kobler nogle teorier på f eks dobbeltsocialisering.
Hej med jer
SletHermed mine kommentarer ift. jeres indlæg omkring forældresamtale.
Overordnet et fornuftigt og ganske grundigt indlæg - Relevant og meget moderne problemstilling. Jeg tænker, at et sådan møde nok skal gå godt...
I skal dog være yderst opmærksom på, at jeres egen habitus ikke bliver for dominerende, ift. udfordringen karakter og facetter.
I kan overveje, hvor formelt et møde med forældre skal være - jo mere formelt og struktureret mødet er, jo mere alvorligt og problematisk kan udfordringen virke...
Et sidste opmærksomhedspunkt i jeres indlæg er, at I som pædagoger ikke har ret eller pligt til at forholde jer til udfordringer i hjemmet.
I bør til mødet derfor ikke forholde jer til evt. udfordringer i hjemmet med mindre, at der foregår noget lovstridigt eller, at forældrene selv indleder/opfordrer til det.
Fint indlæg...
Med venlig hilsen
Thomas